W mieście zwierzęta nie są bezpieczne. Jednym z zagrożeń jest ruch drogowy
W mieście i na obrzeżach najczęściej potrącane przez pojazdy są jeże, koty, gołębie, wróble, mazurki i inne małe ptaki, wiewiórki, kuny, kawki, nietoperze.
Na terenach podmiejskich giną lisy, dziki, sarny, jelenie, a także płazy, np. ropuchy szare.
Potrącane są też owady, np. dzikie pszczoły i trzmiele.
Kolejne zagrożenie to ekrany akustyczne, szyby, przeszklone ściany budynków
Ptaki często rozbijają się o przezroczyste ekrany akustyczne - po prostu ich nie widzą. Naklejone lub namalowane sylwetki ptaków nie przynoszą spodziewanego skutku. Najczęściej zresztą nakleja się - całkiem błędnie - sylwetki przypominające gawrony lub wrony, a tych ptaki się nie boją. Nawet jednak prawidłowo odwzorowane sylwetki ptaków drapieżnych nie działają odstraszająco. Potwierdzają to obserwacje naukowe prowadzone w wielu krajach. Według najnowszych badań dobrze sprawdzają się pionowe pasy, białe lub czarne, wyraźnie kontrastujące z tłem.
Przeszklone lub odbijające światło elementy nowoczesnych budynków są równie niebezpieczne - lustrzane odbicie otoczenia, na przykład drzew czy krzewów, w naturalny sposób przyciąga ptaki, i zderzają się one z powierzchnią ekranu, doznając poważnych obrażeń lub ginąc na miejscu.
Jakie działania mogą zabezpieczyć zwierzęta przed wypadkami komunikacyjnymi:
- budowanie przejść dla zwierząt przy odgrodzonych drogach szybkiego ruchu; postawienie ogrodzeń (siatek wzdłuż drogi) uniemożliwia zwierzętom swobodne przemieszczanie się i często próbują one sforsować ogrodzenie, raniąc się przy tym lub stając łatwą ofiarą drapieżników; przy projektowaniu przejść należy uwzględnić wszystkie okoliczne gatunki zwierząt, ich potrzeby, zwyczaje i sposób zachowania.
- ograniczenie wycinek drzew stojących wzdłuż ulic, gdyż stanowią one korytarze migracyjne, zwłaszcza dla ptaków i małych ssaków, ułatwiają orientację w przestrzeni i przemieszczanie się gatunków pomiędzy częściami poszatkowanych siedlisk, są też, zwłaszcza dla ptaków, miejscami schronienia i odpoczynku;
- stawianie ekranów dźwiękoszczelnych z naklejonymi lub namalowanymi pionowymi pasami (czarnymi lub białymi, 2 cm szerokości, co 10 cm);
- sadzenie ekranów roślinnych, które stanowią przegrodę akustyczną, a także oczyszczają powietrze ze spalin samochodowych; nadlatujące ptaki, widząc zwartą ścianę roślin, odruchowo zwalniają lot i są w stanie zidentyfikować ekrany jako przeszkodę, którą trzeba ominąć;
- ochrona tras wiosennych i jesiennych migracji płazów;
- stawianie wzdłuż dróg kolejowych przepłaszaczy akustycznych UOZ-1, z których na około minutę przed przejazdem pociągu wydobywają się odgłosy alarmowe wybranych gatunków zwierząt;
- sprawdzanie skuteczności rozwiązań technicznych służących zabezpieczeniu zwierząt; dobór odpowiednich metod musi uwzględniać wszystkie gatunki występujące w danej okolicy, ich biologię i zachowania, ale też ukształtowanie i zagospodarowanie terenu.
Co możemy zrobić:
- jeździć ostrożnie samochodem, rowerem, motocyklem, na deskorolce i rolkach;
- przestrzegać ograniczeń prędkości i reagować na znaki drogowe ostrzegające o przemieszczaniu się zwierząt;
- zgłaszać odpowiednim władzom lub organizacjom miejsca niebezpieczne dla wędrujących zwierząt i domagać się właściwego ich oznakowania.
Zainteresowanych ochroną ptaków zachęcamy do poradnika:
https://bio-study.pl/wp-content/uploads/ptop_ekrany.pdf
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz