Zabytki to
wyścig połączony z odwiedzaniem ważnych dla kultury światowej miejsc.
Celem gracza będą USA, Wielka Brytania, Włochy, Holandia, Japonia, Chiny
i Francja.
Liczba graczy:
- dowolna (najlepiej 2-4)
Ta gra planszowa może służyć do nauki:
- podejmowania decyzji
- światowej kultury i sztuki
- utrwalania znaku graficznego liczb
Ta gra planszowa wymaga dodatkowo:
- Pionki: 1 szt. dla każdego gracza
- Kostki: 1 zwykła (najlepiej 1 szt. dla każdego gracza)
- Inne: Kartka papieru i ołówek
Zasady gry „Zabytki”:
Cel gry
Każdy
z graczy ma do odbycia wycieczkę połączoną ze zwiedzaniem ciekawych i
zabytkowych miejsc na całym świecie, a także poznanie lokalnej kultury i
dzieł sztuki.
Przygotowania
Każda z osób będzie potrzebowała pionka, jednej kostki (może też być jedna wspólna), kartki oraz ołówka.
Plan wycieczki
Na
początku każdy ustali swój plan wycieczki. W tym celu rzuci 6 razy
kostką i zapisze uzyskane wyniki. Jeśli jakiś wynik się powtórzy, to
zamiast pisania drugi raz tej samej liczby należy wpisać 0. Jeśli
powtórzenie oddziela inna liczba, to zapisujemy wynik normalnie.
Na przykład rzuty 6, 4, 5, 5, 3, 1 należy zapisać 6 4 5 0 3 1.
Na przykład rzuty 2, 2, 2, 1, 4, 5 należy zapisać 2 0 2 1 4 5.
Liczbom
tym odpowiadają pola na planszy. Przyjmujemy, że zewnętrzne pola mają
takie numery, jak liczba łącząca je ze środkowym polem. Środkowe pole
odpowiada liczbie 0.
Rozpoczęcie gry
Na
początku ustawiamy pionki wszystkich graczy na środkowym polu. Pierwsza
wyrusza osoba, która na swojej liście ma najmniejszą pierwszą liczbę.
Jeśli kilka osób ma najniższą liczbą, to porównują oni kolejną. Ponownie
najmniejsza daje prawo startu. Gdy znów nie da się wyłonić
startującego, to porównujemy następną liczbę. I tak dalej, aż do
wyłonienia osoby startującej. Po niej będą się poruszały kolejno osoby z
prawej strony.
Ruch
W
swojej kolejce gracz może (nie musi) przesunąć pionek o 1 pole zgodnie
ze swoim rzutem. Ze środkowego pola i na środkowe pole można się
przesunąć tylko po wyrzuceniu liczby łączącej oba pola (środkowe i
zewnętrzne). Przejście między zewnętrznymi polami pokazują strzałki z
literą N lub P. W tym przypadku N oznacza liczbę nieparzystą a P
parzystą. W każdej kolejce gracz raz rzuca kostką i może poruszyć się
najwyżej o 1 pole.
Zaznaczanie odwiedzonych miejsc. Wersja trudniejsza.
Gracz musi odbyć swoją wycieczkę zgodnie z planem. Na przykład jeśli plan wycieczki wygląda tak:
2 0 2 1 4 5
To
musi on najpierw udać się na pole 2 (Japonia). Po wejściu na to pole
skreśla 2 ze swojej listy. Potem musi wrócić na środkowe pole (USA). Gdy
na nim stanie skreśla 0 (czyli kolejną liczbę). Potem musi wrócić na
pole 2, aby móc je skreślić z listy. I tak dalej, aż do stanięcia na
polu 5 (Holandia), na którym zakończy grę. Jeśli gracz wejdzie na pole,
które nie jest następne na jego liście, to przyjmujemy, że pomylił
samoloty i czekał na lotnisku nic nie zwiedzając. Ruch się liczy, ale
gracz w tej kolejce nie dokonuje żadnych skreśleń. Skreślenia dokona,
gdy dojdzie do pola z numerem, który jest kolejny na jego liście.
Zaznaczanie odwiedzonych miejsc. Wersja łatwiejsza.
W
tym wariancie przyjmujemy, że gracz po prostu chce zobaczyć wybrane
miejsca. Postępuje on tak samo jak wersji trudniejszej, ale nie zwraca
uwagi na kolejność liczb na swojej liście. Na przykład jeśli plan
wycieczki wygląda tak:
2 0 2 1 4 5
a
gracz swój pierwszy ruch wykona na pole z liczbą 1 (Anglia), to skreśla
liczbę 1 ze swojej listy. Jeśli na liście jakaś liczba się powtarza (w
przykładzie jest to 2), to gracz musi tyle razy odwiedzić to miejsce. W
naszym przykładzie oznacza to konieczność odwiedzenia dwa razy Japonii.
Tak jak w pierwszym wariancie gracz wygrywa po skreśleniu wszystkich
liczb ze swojej listy.
Zasada dodatkowa (towarzyska)
Gracze,
którzy zakończyli swoje wycieczki i wygrali, pomagają pozostałym.
Rzucają oni kostką w każdej turze pozostałych graczy (z nie zakończonymi
wycieczkami). Gracz, którego kolejka się toczy wybiera sobie wynik
spośród wszystkich rzutów w jego kolejce). Oznacza to, że w tej grze nie
ma przegranych a cała gra się kończy, gdy wszyscy zakończą swoje
wycieczki.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz