wtorek, 21 kwietnia 2020

Doświadczenia Małego Odkrywcy - część 1

Doświadczenia Małego Odkrywcy
część 1

Dlaczego niektórym zwierzętom świecą się oczy? 
Czy wiesz, jak wyglądają oczy kota? Czy one świecą?
Obejrzyj w ciemność oczy rodziców czy rodzeństwa. Przekonasz się,
że po ciemku nasze oczy wcale nie świecą.
Dlaczego więc oczy niektórych zwierząt są nocą takie niezwykłe? 

Dlaczego u niektórych zwierząt – takich jak koty czy sowy –
występuje zjawisko świecenia oczu?

Co należy przygotować?
latarka, folia aluminiowa, plastikowa miseczka jednorazowego użytku
           

Przeprowadzamy doświadczenie …
Osoba dorosła wycina w dnie miseczki mały otwór.
Taki, aby mogła się w nim zmieścić latarka.
W otworze zrobionym w dnie miseczki umieścić latarkę.
Włącz ją i zobacz, jak rozchodzi się światło w tak zrobionej obudowie.
Wyłącz i wyjmij latarkę.
Wyściel miseczkę wewnątrz folią, abyś widział jej błyszczącą stronę.
Ponownie umieść w dnie miseczki latarkę.
Zapal ją i obserwuj, jak rozchodzi się światło w obudowie 
wykonanego przez ciebie „reflektora”.


  • Jak rozchodzi się światło w „reflektorze” bez foli i z folią?
  • Za którym razem światło było wzmocnione? Jak sądzisz, dlaczego?
Co z tego wynika?
Za drugim razem widzimy nie tylko światło latarki,
ale także światło odbite od obudowy. 
Folia odbija światło latarki, dzięki temu jest ono bardziej widoczne.
Zwierzęta, które polują w nocy, widzą lepiej,
ponieważ ich oczy mają specjalna warstwę odblaskową.
To jest właśnie taki rodzaj „folii”. Sprawia ona,
że oczy tych zwierząt rozbłyskują światłem odbitym. Mówimy wtedy,
że ich oczy „świecą”. Te zwierzęta to np.: psy, koty, wilki,  sowy,
krokodyle i ryby głębinowe. 


Czy wszystko spada jednakowo?

Każdy przedmiot wypuszczony z ręki spada na ziemię. Książka spada
z półki na podłogę, liść spada z drzewa na trawnik, piłka rzucona wysoko
podczas meczu zawsze spadnie na boisko.
Czy wszystko jednak spada w taki sam sposób?

Czy wszystkie przedmioty spadają jednakowo?
  • Co należy przygotować?
3 kartki z zeszytu, gumka, nożyczki
         

Przeprowadzamy doświadczenie …


Zgnieć jedną z kartek w mała kulę.
Upuść jednocześnie dwie jednakowe kartki: jedną zgniecioną w kulę,
a drugą rozprostowaną. Czy kartki spadły jednocześnie na podłogę?
Jak sadzisz, dlaczego zgnieciona kartka spadła szybciej?
Przygotuj karteczkę tak przecięta, aby nie wystawała poza brzegi gumki. 
Połóż karteczkę na gumce (jak na rysunku) i puść razem.

  • Czy karteczka spadła razem z gumką?

Co z tego wynika?
Wszystko spada na ziemię pod wpływem siły przyciągania.
Wszystkie osoby, zwierzęta i przedmioty przyciągają się wzajemnie
z Ziemią. Na spadanie przedmiotów ma jednak wpływ opór powietrza.
Kartka rozprostowana napotyka większy opór powietrza niż kartka
zgnieciona w kulę. Kartka nad gumką spada tak samo jak gumka,
bo gumka „toruje” jej drogę. Gdyby nie było oporu powietrza,
wszystkie przedmioty spadałyby jednakowo: i piórko, i książka, i ciężka
metalowa kula.

Jak tańczyła igła z nitką?

Czy kiedykolwiek drzazga wbiła ci się w palec? To niemiłe i bolesne odczucie. Dlaczego drzazga wbiła się pod twoją skórę tak szybko
i niepostrzeżenie? Dlaczego ostre przedmioty mogą być niebezpieczne
i należy się z nimi obchodzić ostrożnie?
Czy szpilki, igły i pineski mogą być tez pożyteczne?
Oczywiście.
Igła pomaga wyszywać, haftować, szyć suknie dla lalek i przyszywać
urwane guziki. A dlaczego właściwie igła pomaga nam w szyciu? 

Dlaczego igła ułatwia szycie? 
  • Co należy przygotować?
plastelina, ołówek
                       

Przeprowadzamy doświadczenie …
  1. Przygotuj dwa kawałki plasteliny i uformuj z nich grube „placuszki.
  2. W jeden „placuszek” plasteliny wbij ołówek  końcem ostrym,
  3. zatemperowanym, w drugi – tępym, niezatemperowanym.


  • Czy zauważyłeś różnicę w zagłębianiu się ołówka w plastelinie?
  • Dlaczego zaostrzony koniec ołówka wbija się w plastelinę łatwiej?
Co z tego wynika?
Co z tego wynika?
W plastelinę łatwiej się wbija ostre części ołówka niż część niezatemperowana. A przecież w jednym i drugim wypadku naciska ten sam ołówek. Zaostrzona część ciśnie bardziej niż część tępa. Mówimy wtedy, że działa większe ciśnienie. Ostre przedmioty wbijają się lepiej niż różne materiały. Igła wbija się swoim ostrzem w tkaninę, robiąc mały otworek. Przez ten otworek można przeciągać nitkę, która umożliwia szycie. Dzięki temu mama może np. zacerować dziurę w spodniach.
Podobnie jest z chodzeniem w butach na wysokich obcasach, tzw. szpilkach. Można wtedy zostawić ślad na podłodze lub – latem – na miękkim, rozgrzanym asfalcie. Ta sama pani w płaskim obuwiu nie uszkodzi podłoża. Podobne zjawisko można zaobserwować, kiedy człowiek chodzi po świeżym śniegu. W butach zapada się głęboki 
w śniegu, natomiast po założeniu nart zapada się znacznie mniej. Podczas stania na nartach ciężar ciała rozkłada się na większą powierzchnię. Nie „ciśnie się” wtedy tak mocno na powierzchnię śniegu. 




Źródło:

Doświadczenia małego odkrywcy, Wydawnictwo Juka

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz